Kulatý stůl na Praze 12 zdůraznil podporu a přínos sociálních pedagogů ve školách - Právo na dětství
Kulatý stůl na Praze 12 zdůraznil podporu a přínos sociálních pedagogů ve školách
11. 11. 2024
Setkání, které organizovala Městská část Praha 12 ve spolupráci s projektem MPSV „Sjednocení přístupu k ohroženým dětem“ (dále „projekt MPSV“), proběhlo ve čtvrtek 26. září 2024 v zasedacím sále radnice za účasti zástupců vedení Prahy 12, pracovníků místních základních škol a neziskových organizací, které se věnují práci s ohroženými dětmi, zástupců sociálního odboru a odboru školství i sociálního odboru Magistrátu hlavního města Prahy. Důležitou součástí programu byly i příspěvky zástupkyň Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Asociace sociálních pedagogů a Městské části Praha 7 – viz dále.
Po úvodním slově koordinátorky Marie Vašákové, místostarostky paní Lenky Vedralové a radního pro oblast školství pana Petra Prchala představil Štěpán Bolf z projektu MPSV záměr setkání, kterým je rozvíjení spolupráce mezi různými organizacemi ve prospěch podpory dětí a jejich potřeb. Diskutovalo se také o klíčové úloze sociálního pedagoga, který pomáhá nejen dětem, ale i podporuje rodiny, školy a OSPOD.
Klára Reimerová z MŠMT se ve svém příspěvku věnovala legislativním a finančním otázkám role sociálního pedagoga, která zatím není systémově ukotvena. Přesto existují možnosti financování mj. z dotačních prostředků, díky kterým už řada základních škol sociálního pedagoga ve svých řadách má. Představila také aktuální snahy o ukotvení pozice sociálního pedagoga v příslušných zákonech.
Nela Beranová z Asociace sociálních pedagogů (ASOCP) účastníkům přiblížila aktivity asociace, která usiluje rovněž o zákonné ukotvení profese sociálního pedagoga, věnuje se rozvoji oboru a metodické podpoře sociálních pedagogů v terénu, ale i poradenství školám. ASOCP mj. v listopadu pořádá „Celostátní školení pro sociální pedagogy“, které se bude konat v Praze.

Soňa Hradecká a Nela Beranová z MČ Praha 7 sdílely zkušenosti s efektivní integrací sociálních pedagogů do škol. V rámci dobré praxe informovaly o tom, že Praha 7 již několik let pilotuje zapojení sociálních pedagogů. Postupně tyto pozice zřizovatel zřídil na všech svých základních školách, (v poslední době se podařilo zřídit tuto pozici i v některých školách mateřských, kde se rovněž ukazují jako přínosné). Zástupkyně Prahy 7 podrobněji popsaly procesy, kterými bylo třeba při zavádění pozice projít, od vyjednávání se školami po získání podpory pedagogických sborů. Přínosy spočívají nejen v okamžité podpoře ohrožených dětí a včasné identifikaci problémů místních rodin, ale také v prevenci.
Vedoucí OSPOD Prahy 12 Andrea Michalcová spolu se svým týmem pak představila potřebné kroky ke zlepšení spolupráce mezi školami a OSPOD. Svůj inovativní přístup v oblasti podpory dětí sdílely pracovnice ze ZŠ Rakovského Lenka Spurná a Veronika Kašparová. Sociální pedagožka je zde součástí nově koncipovaného školního poradenského pracoviště – dnes Rozvojového centra – a má na starost mimo jiné právě kontakt s OSPOD. Multioborový tým Rozvojového centra, které na škole funguje třetím rokem, se věnuje žákům, třídním kolektivům i pedagogům a přináší pozitivní změny nejen pro školu samotnou, ale i zlepšení spolupráce s ostatními aktéry sítě.
Kulatý stůl ukázal, že efektivní podpora ohrožených dětí je závislá na dobré mezioborové spolupráci. Sociální pedagogové se osvědčují jako zásadní články tohoto systému. Navzdory nepříznivé situaci v oblasti financování a legislativního ukotvení pozice sociálních pedagogů usilují školy a městské části o vytvoření podmínek, ve kterých by spolupráce mezi školami, OSPOD a dalšími institucemi pomohla ohroženým dětem i jejich rodinám k lepší budoucnosti.
