Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí

Realizace projektu: 1. 4. 2021 - 30. 6. 2023

 

UNIKTÁNÍ PROJEKT RADY EVROPY K PARTICIPACI DĚTÍ A MLADÝCH DOSPĚLÝCH V ČR

 

Ministerstvo práce a sociálních věcí spustilo 2letý projekt Rady Evropy „Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí , který se zaměřuje na zapojování dětí a mladých dospělých do tvorby politiky na národní úrovni.

Participace dětí v rozhodovacích procesech v posledních letech získává na důležitosti. Naslouchat názoru dětí a mladých dospělých, se považuje za klíčové pro budování jejich lidské důstojnosti a zdravého vývoje. Tento projekt je dalším krokem v tom, aby byla participace dětí vnímaná jako běžná součást každé aktivity, ne jako výjimka.

Projekt koordinuje Rada Evropy a je financován Programem Evropské Unie pro práva, rovnost a občanství (2014–2020). Projekt je implementován od 1. 4. 2021 do 31. 3. 2023 a spolupracují na něm kromě České republiky Finsko, Slovinsko, Portugalsko a Island. 

Hlavním cílem projektu je zvyšování povědomí ohledně participace dětí v Evropské unii, členských státech Rady Evropy a podpora národních aktivit v rámci oblasti zapojování dětí a mladých dospělých. Projekt zvyšuje povědomí a podporuje používání unikátního nástroje Rady Evropy „Sada indikátorů pro participaci dětí“ (CPAT) a nové metodiky „Participace dětí“ v rámci národních aktivit.

Mezi klíčové očekávané výsledky projektu patří „možnost dětí podílet se na jednotlivých rozhodovacích procesech“, „zvýšené povědomí a politická ochota osob s rozhodovací pravomocí“, „školení pro profesionály, jak implementovat participaci dětí do jejich pracovního života“, „legislativní doporučení a změny politiky v oblasti zapojování dětí“. Díky projektu vznikne „Evropská platforma k participaci dětí a mladých dospělých“ s cílem sdílet příklady dobré praxe.

 

Více o projektu zdeEurope gets ready to strengthen national child participation frameworks and action - News (coe.int)

 

Kontaktní osoba:

Mgr. Kristýna Jůzová Kotalová

Vedoucí oddělení koncepce ochrany práv dětí a transformace služeb pro rodiny a děti

kristyna.kotalova@mpsv.cz

+420 724 178 774

Ministerstvo práce a sociálních věcí 

 

 English version

Nástroje Rady Evropy

 

Cílem Nástroje Rady Evropy pro hodnocení účasti dětí je podpořit státy při plnění cílů doporučení o účasti dětí a mladých lidí mladých 18 let věku. Nástroj nabízí na metodu, která usnadňuje a podporuje uplatňování práva dítěte na účast v rozhodovacích procesech.

 

Nástroj pro měření míry participace dětí poskytuje 10 základních ukazatelů, které státům umožňují:

  • provést základní posouzení současného provádění doporučení;
  • pomoci určit opatření potřebná k dosažení dalšího dodržování ze strany států;
  • měřit pokrok v čase.

Součástí nástroje je i příručka s plánem a podrobnými pokyny ke shromažďování informací, fokusním skupinám a využívání výsledků pro podávání zpráv OSN Výboru pro práva dítěte.

Děti

Zpráva v PDF zde.

Dospělí
Závěrečné zprávy

Česká republika získala v roce 2021 jedinečnou příležitost zapojit se do projektu Rady Evropy. Kromě ČR se do projektu zapojily i Finsko, Island, Portugalsko a Slovinsko. Projekt se jmenuje „Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí“ a v České republice ho realizuje Ministerstvo práce a sociálních věcí. To je ale pořádně dlouhý název, viďte? A možná je v něm i řada neznámých slov.

Víš, že „Participace je, když se dospělí lidé ptají dětí, jak se cítí, sdělují jim VŠECHNY informace, i ty nepohodlné, zkrátka vysvětlují. Participace je taky zapojení se do dětských parlamentů, vymýšlení pravidel v rámci školy a zapojení se do akcí v knihovně."

Chceš k tomu vědět více? Klikni sem Závěrečná zpráva pro děti.

Závěrečná zpráva Participace dětí a mládeže v České republice, Přezkum politiky Rady Evropy ke stažení zde v ČJ, EN.

Akce

1.Mezinárodní konference

Dne 21. října 2021 od 14:00 – 17:30 se koná 1. mezinárodní konference na vysoké úrovni

 

Pokrok směrem ke smysluplné účasti dětí na rozhodování, dialog s více zúčastněnými stranami “

 

Akce se koná v rámci unikátního projektu Rady Evropy a Evropské Unie „Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí“.

 

Mezinárodní konference představuje vynikající příležitost k integraci úvah evropských národních rozhodovacích činitelů a dětí o důležitosti jejich role při spolurozhodování o věcech, které se jich týkají, a to na všech úrovních a za všech okolností.

Cílem konference je vytvořit prostor pro prominentní mnohostranné subjekty s možností zapojit se do diskuse společně s evropskými národními lídry, zástupci a zástupkyněmi vnitrostátních a institucionálních orgánů, členy a členkami mezinárodních organizací, občanské společnosti, odborníky a odbornicemi na participaci dětí, akademickými pracovníky a pracovnicemi a dětmi z partnerských zemí tak, aby se participace dětí posunula ještě o krok dále.

V případě zájmu o mezinárodní konferenci najdete registraci zde.

Program konference najdete zde.

 

Konference v Irsku

Rada Evropy (Council of Europe) ve spolupráci s dalšími organizacemi pořádala

23.–25. května 2022 konferenci „CP4Europe – Posílení rámců účasti dětí a akcí v Evropě“,

která se konala v irském Corku

 

Program ke stažení

Pozvánka ke stažení

Úvodní webinář

Proč naslouchat dětem, aneb proč to bez participace nejde?

V rámci projektu Rady Evropy „Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí ”, který se zaměřuje na zapojování dětí a mladých dospělých do tvorby politiky na národní úrovni, se

16. listopadu koná úvodní webinář

 

„Proč naslouchat dětem, aneb proč to bez participace nejde?“.

 

Úvodní webinář se věnuje představení klíčových aktivit projektu, unikátního nástroje Rady Evropy „Sada indikátorů pro participaci dětí (CPAT) a nové metodiky „Participace dětí“ v rámci národních aktivit.

Na webináři dojde na sdílení dobré praxe a aktivní zapojení mladých sebeobhájců z organizace LUMOS.

Participace dětí v rozhodovacích procesech v posledních letech získává na důležitosti. Naslouchat názoru dětí a mladých dospělých, se považuje za klíčové pro budování jejich lidské důstojnosti a zdravého vývoje. Tento projekt je dalším krokem v tom, aby byla participace dětí vnímaná jako běžná součást každé aktivity, ne jako výjimka.

Hlavním cílem projektu je zvyšování povědomí ohledně participace dětí v Evropské unii, členských státech Rady Evropy a podpora národních aktivit v rámci oblasti zapojování dětí a mladých dospělých. Aktivní zapojení dětí je nezbytnou součástí všech odvětví, tj. školství, zdravotnictví, soudnictví, sociálních služeb i sociální práce, volnočasových aktivit, zajištění bezpečí a ochrany dětí a dalších.
 

Pojďte společně s námi diskutovat, jaká je úroveň participace v ČR a v Evropě a jak a proč participaci posílit.

Úvodní webinář se koná v rámci projektu „CP4Children Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí“, který koordinuje Rada Evropy a je financován Programem Evropské Unie pro práva, rovnost a občanství (2014–2020).

 

Hlaste se prostřednictvím online formuláře. Účast Vám bude následně potvrzena. Odkaz na online webinář bude účastníkům a účastnicím zaslán prostřednictvím registračního e-mailu. Akce je bez registračního poplatku.

 

Pozvánka

 

Pozvánka ke stažení ZDE

Odkaz na online formulář ZDE.

Program

 

Program ke stažení ZDE

Prezentace

PARTICIPACE DĚTÍ Férová škola a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání - Helena Pravdová ke stažení zde

Práva a participace dítěte v agendách Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí - Zuzana Senciová ke stažení zde

PARTICIPACE DĚTÍ V EVROPĚ Posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí - Kristýna Jůzová Kotalová ke stažení zde

Nástroj Rady Evropy „Sada indikátorů pro participaci dětí (CPAT)“ - Lukáš Talpa ke stažení zde

 

Záznam

Odkaz na úvodní webinář najdete zde.

 

Fokusní skupiny > Děti

„Participace je, když se dospělí lidé ptají dětí, jak se cítí, sdělují jim VŠECHNY informace, i ty nepohodlné, zkrátka vysvětlují. Nemyslím si ale, že jim dospělí lidé naslouchají. BEROU JE SPÍŠE JAKO PODŘADNÉ BYTOSTI, PŘEHLÍŽEJÍ NÁS“.

 

To je jeden z názorů dětí z fokusních skupin, které mapují, jestli, za jakých okolností, v jakých situacích a v jakých podobách, mají děti možnost sdělovat svůj názor.

Tým MPSV zorganizoval již pět setkání s přibližně 60 dětmi a dospívajícími. Jednalo se o děti z běžných ZŠ, děti spolupracující s neziskovými organizacemi v rámci podpůrných skupin, děti jiného etnického etnika a děti s kombinovanými postižením. V prezenční i distanční formě tým ověřoval naplnění indikátorů unikátního nástroje CPAT pro mapování participace dětí. Fokusní skupiny dětí jsou klíčovým nástrojem, ke zjištění úrovně participace v různých oblastech ČR. Aktivita je cílem projektu Rady Evropy Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí, který se zaměřuje na zapojování dětí a dospívajících na tvorbu politiky na národní úrovni.

Jak ukázaly fokusní skupiny, starší účastníci a účastnice byli srozumění s tím, že participace znamená zapojování a nějakou formu spoluúčasti. Účastníci a účastnice si povídaly o tom, že by měli být zapojeni do všech situací, jmenovitě u doktorave školev rodině, u soudu, cítili potřebu být zapojeni i v krizových situacích, které se týkají celé společnosti. Pojmenovávali např., že nemají dostatečné informace o covidové situaci nebo o zdravotní situaci pana prezidenta.

DĚTI NEVĚDĚLY, ŽE EXISTUJE ÚŘAD VEŘEJNÉHO OCHRÁNCE PRÁV A NEVĚDĚLY,

JAKÁ JE ROLE OMBUDSMANA

Tým MPSV rovněž zjišťoval, jestli děti ví, že existuje zákonem ustanovená instituce ochraňující práva lidí.

Na základě videa jim byl úřad představen a účastníci a účastnice se vyjadřovali, jestli a jak by takový úřad využili. „Děti by měly za ním jít, pokud jim někdo cizí omezuje práva.“ „Obrátila bych se na něj, pokud bych si nebyla jistá, jestli mám na něco právo.“

Účastnící a účastnice fokusní skupiny byli následně informováni, že v ČR neexistuje Úřad dětského veřejného ochránce práv.

DĚTI VYJÁDŘILY JEDNOZNAČNĚ NÁZOR, ŽE BY OCENILY JEHO EXISTENCI

„Ačkoliv bych ho nevyužil, je dobré, že ho můžou využít jiné děti, ty, které by ho potřebovaly.“ „Já bych ho využila, ale musela bych vědět, s čím vším je možné se na něj obrátit.“

Tým se věnoval i oblasti stížností a mechanismům, jak si stěžovat a být vyslyšen.

Z reakcí účastníků a účastnic fokusní skupiny bylo znát, že téma stížností ve školním prostředí je pro ně důležité. Všichni cítili, že jim chybí jasný mechanismus stížnosti.

„Pomohla by nám schránka stížností, která by byla anonymní, a vzkazy by se nečetly přede všemi. Je ale důležité, abychom věděli, že se naše stížnosti řeší.“

Účastníci a účastnice rovněž sdělovali příklady, kdy by bylo na místě si stěžovat na sociální pracovnici, policistu, nebo soudce. „Třeba kdyby se k nám choval nějak blbě, nutil nás říct něco, co není pravda. Například na OSPODU nebo neprávem, tak bych si mohla stěžovat. Nebo kdyby nám policista vyhrožoval, byl by na nás zlý, nutil nás třeba něco říct, i když bychom nechtěli.“

Děti měly také za úkol odpovědět na koho se obrátit, pokud jim někdo ubližuje, jaké mají představy o kompetencích policistů, soudců a sociálních pracovnic, jaké mají s nimi osobní zkušenosti.

Jako nejčastější zkušenost uváděly, že mluvily s policistou, a to tehdy, když byly svědkem

nějaké události (krádež, hledání ztraceného kamaráda) či v rámci besedy ve škole.

DĚTI SDĚLOVALY, ŽE SE BÁLY, ŽE BYLI POLICISTI VELMI VÁŽNÍ

Tým zjišťoval, jestli a jak se u soudních (rozvodových) jednání děti dozvěděly o výsledku rozhodnutí, jak se v komunikaci cítily a co by doporučily v komunikaci změnit.

„LÍBILO BY SE MI, KDYBYCH MOHLA ČÍST ZPRÁVU, KTERÉ ROZUMÍM. TŘEBA S OBRÁZKY A BEZ SLOV, KTERÁ MI NIC NEŘÍKAJÍ. ZPRÁVA BY SE MI MĚLA LÍBIT NA PRVNÍ POHLED.“

DĚTI UVÁDĚLY, ŽE SE SOUDEM MLUVIT NECHTĚJÍ

Jako důvod uváděly svou nejistotu. Stres u nich může způsobit to, že řeknou něco, co není pravda a pak na to doplatí. Mluvit se sociální pracovnicí jim přišlo jednodušší, i když se taky necítí komfortně.  „Cítila jsem se divně; bála jsem se, že když něco řeknu, co ona řekne soudu a já to budu chtít jinak, nebudu to již moct ovlivnit. Nebo ona to soudu ani neřekne a já to nebudu vědět.“

A co by chtěly děti vzkázat dospělým? „Nepředpokládejte, že si něco myslíme, ptejte se nás. Myslíte si, že víte, co je pro nás nejlepší, ale zapomněli jste nás vyslechnout. Mluvte s námi a vysvětlujte nám věci srozumitelně“.

Dotazník

DOTAZNÍK NAJDEŠ ZDE

Fokusní skupiny > Dospělí

Jako odbornice již víme, že participace ANO. Otázkou ale zůstává, jak motivovat všechny lidi pracující s dětmi, aby uměli děti zapojovat ve své každodenní praxi tak, aby to dětem sedělo.”

To je jeden z názorů odborníků a odbornic z fokusní skupiny, které mapují, jestli, za jakých okolností, v jakých situacích a v jakých podobách mají dospělí pracující s dětmi nastavené mechanismy pro jejich zapojení.

Tým MPSV zorganizoval setkání 42 profesionálů a profesionálek, kde v distanční formě ověřoval naplnění indikátorů unikátního nástroje CPAT pro mapování participace dětí. Kromě fokusní skupiny dětí, i fokusní skupina expertů a expertek je klíčovým nástrojem ke zjištění úrovně participace dětí v různých oblastech života a procesech. Aktivita je součástí projektu Rady Evropy „Participace dětí v Evropě – posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí“, který se zaměřuje na zapojování dětí a dospívajících a na tvorbu participační politiky na národní úrovni.

V rámci setkání uvedl tým MPSV prostřednictvím videa zpracovaného organizací LUMOS skupinu mladých sebeobhájců a sebeobhájkyň a jejich pojímání participace. Formou krátkých citací také tým MPSV sdílel zjištění z dřívějších fokusních skupin dětí k tématu jejich zapojování a odborníkům a odbornicím tak byly předány jejich nejdůležitější vzkazy.

Prostřednictvím diskuse s odborníky a odbornicemi tým MPSV zjišťoval, jestli jsou podle jejich zkušeností děti informovány o svém právu na participaci, jestli mu rozumí a kým jsou nebo by měly být o svém právu na participaci informovány. Experti a expertky se shodli, že děti musí být o svém právu na participaci aktivně informovány, musí mít příležitost si participaci zažít v běžných situacích. „Děti potřebují mít nejprve možnost, aby se rozhodovaly mezi příjemnými věcmi, potom se nebudou bát rozhodovat i o těch nepříjemných”. Je třeba, aby děti dostávaly informace jednotné a způsobem, kterému rozumí. Nejdůležitější je, aby participace byla právem, nikoli povinností.

NĚKDY ODCHÁZÍ Z JEDNÁNÍ DOBŘE INFORMOVANÉ DÍTĚ, I KDYŽ MY SE NEDOZVÍME VLASTNĚ NIC. A JE TO TAKTO V POŘÁDKU. NA PARTICIPACI JE VŽDY TŘEBA MÍT DOST ČASU.

Tým MPSV hledal společně s experty a expertkami odpověď na otázku: „Jaké existují mechanismy pro bezpečné využití práva dětí na účast ve správních nebo soudních procesech?“ Ukázalo se, že, dle odborníků a odbornic děti obecně o svém právu informovány nejsou. K seznámení s tímto právem dochází až ve chvíli, kdy se ocitnou v nějaké pro ně složité situaci, např. rozchod rodičů, problémy ve škole či vztazích. 

NĚKDY JSOU DĚTI PŘEKVAPENÉ, ŽE VŮBEC NĚJAKÁ PRÁVA PŘI RŮZNÝCH ŘÍZENÍCH MAJÍ.

Tým se věnoval i oblasti stížností a mechanismům, jak si stěžovat a být vyslyšen. Experti a expertky pojmenovávali, že děti mají možnost poskytnout zpětnou vazbu k službě/činnosti do které jsou zapojeni, paletou možností (rozhovorem, online dotazníkem určeným pro stížnosti, emočními kartami, dotazníky, písemně). Praxe ukázala, že ne všechny zvolené nástroje jsou vhodné pro děti. Je důležité formu přizpůsobit věku a mentálním schopnostem dětí. Děti zároveň potřebují mít pocit, že sdělit jejich názor je bezpečné. Je vhodné počítat s tím, že dítě bude vyhodnocovat jednání a proces po jeho ukončení a nastavit možnost zpětné vazby i s odstupem času.

JE DŮLEŽITÉ, ABY DĚTI VĚDĚLY, PROČ ZPĚTNOU VAZBU SDĚLUJÍ A CO SE S NÍ BUDE DÍT.

 

Tým MPSV hledal odpovědi na otázku, jestli by měla existovat nezávislá instituce kontrolující výhradně dětská práva a co/koho by měla kontrolovat? “Je důležité, aby v České republice existovala nezávislá instituce, která by chránila práva dětí. Důležitější ale je, aby tomu děti rozuměly a nebály se na ni obrátit”. Zároveň odborníci a odbornice upozornili na to, že “v České republice jsou již nyní instituce, které mají práva dětí chránit – sociální služby, orgány sociálně-právní ochrany dětí, veřejný ochránce práv a další”. Pokud by se měla nová funkce zavádět, bylo by dobré nejprve jasně vymezit jak a kdo se má právy dětí zabývat, aby bylo zřejmé, co může nezávislá instituce kontrolovat.

 

JE DŮLEŽITÉ, ABY DĚTI VĚDĚLY, KDO JE DĚTSKÝ OMBUDSMAN ČI OMBUDSMANKA A NEBÁLY SE NA TUTO INSTITUCI OBRÁTIT.

Zapojení experti a expertky zmiňovali, že v legislativě vnímají dostatečnou oporu pro zapojování dětí do rozhodování, která se jich dotýkají. Ovšem řekli, že právně to sice může být popsáno, ale je otázkou, zda s tím jako dospělí pracujeme.

JE POTŘEBNÉ BÝT CITLIVÍ K MÍŘE ZAPOJOVÁNÍ DĚTÍ DO RŮZNÝCH ŘÍZENÍ, PROTOŽE TO PRO DĚTI MŮŽE BÝT VELMI NÁROČNÉ.

Experti a expertky se shodli, že téma participace se za posledních 10 let proměnilo a aktuálně existuje množství dostupných materiálů k tématu participace.

O PARTICIPACI JE POTŘEBA MLUVIT A SDÍLET MEZI KOLEGY A KOLEGYNĚMI I EXPERTY Z JINÝCH ODVĚTVÍ PRACUJÍCÍCH PRO DĚTI A S DĚTMI.

A co by vzkázali dospělí dětem?

„Když se nejde svěřit nikomu, koho znáš, můžeš se svěřit i někomu, koho neznáš. Třeba anonymní Lince bezpečí.“

„Aby soudce mohl rozhodnout v Tvém nejlepším zájmu, měl by znát nejen Tvůj názor, ale i více věcí o Tobě, jak své rodiče a situaci doma vnímáš. Závisí ale jen na Tobě, zda toho využiješ.“

„My rodiče Tě máme rádi, učíme se to.“

 

Pozvánka

Program

Prezentace

Proč naslouhcat dětem, aneb proč to bez participace nejde?

Kristýna Jůzová Kotalová, Lukáš Talpa, Andrea Šafařík, Jitka Filipová - ke stažení zde a zde.

Participace dětí v Evropě - „Posilování národního rámce a aktivit v rámci participace dětí“

Kristýna Jůzová Kotalová, Lukáš Talpa, Andrea Šafařík, Jitka Filipová - ke stažení zde.

 

Zdroj: CoE

Dotazník

 

DOTAZNÍK NAJDETE ZDE.

Konference o dětech s dětmi

Konference o dětech s dětmi „NASLOUCHEJTE NÁM, JE TO PRO NÁS DŮLEŽITÉ aneb Bezpečí a Mýty v zapojování dětí"

se uskuteční 23. února 2023 od 09:00 - 15:10.  Akce se koná pod záštitou Rady Evropy.

 

Tématy konference jsou „bezpečné zapojení dětí“ a "mýty" kolem participace. Pojďte mluvit s dětmi a dozvědět se, co by od nás dospělých potřebovaly, aby mělo jejich zapojení pro ně i pro dospělé smysl a bylo pro ně bezpečné. Kromě společných prožitků Vám představíme předběžné výsledky Evropského projektu, unikátní nástroj Rady Evropy „Sada indikátorů pro participaci dětí“ (CPAT) a ty, kteří jsou součástí evropské dětské participační skupiny.

 

POZVÁNKA ZDE

PROGRAM ZDE

INSTRUKCE PRO ÚČASTNÍKY A ÚČASTNICE ZDE

 

Pozvánka

 

POZVÁNKA KE STAŽENÍ ZDE

Program

 

PROGRAM KE STAŽENÍ ZDE