Co je OSPOD?
Odbor sociálně-právní ochrany dětí, známý také jako OSPOD, je část městského úřadu, která se stará o ochranu práv dětí a mladých lidí.
OSPOD pomáhá dětem a rodinám, které se ocitly v těžké situaci – například když dítě nemá dostatek jídla, nemůže chodit do školy nebo nemá bezpečné místo k bydlení. OSPOD se postará o to, aby byla situace dětí řešena a aby se jim dostalo potřebné podpory.
Na každou rodinu bývá přidělena sociální pracovnice nebo pracovník, který pomáhá řešit problémy, které rodina nebo dítě mají.
Jak můžeš kontaktovat OSPOD?
Pokud máš pocit, že se ti něco nedaří nebo že je něco v tvojí rodině špatně, můžeš se na OSPOD obrátit.
Kontaktovat OSPOD můžeš:
- osobně (není potřeba, aby tě někdo doprovázel),
- telefonicky,
- e-mailem nebo
- poštou.
Pokud máš konkrétní problém, sociální pracovnice/pracovník ti pomůže najít řešení a rozhodne, co dál. OSPOD nejprve zkontroluje, jak vážná je situace, a podle toho přidělí konkrétního pracovníka, který se o tvůj případ postará.
Co se stane, když máš problém s OSPODem?
Pokud máš pocit, že se k tobě pracovníci OSPODu nechovají spravedlivě nebo ti nechtějí pomoci, máš právo podat stížnost.
Stížnost můžeš poslat anonymně, a to například:
- na Státní zastupitelství,
- k Ombudsmanovi, nebo
- přímo na Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Vždy máš možnost se bránit, pokud máš pocit, že tvoje práva nejsou respektována.