Jak je uvedeno v Manuálu k případovým konferencím (MPSV 2011) případová konference je plánované a koordinované společné setkání klienta, jeho rodiny a všech, kteří pro ně představují, nebo mohou představovat podpůrnou síť. Cílem tohoto setkání je výměna informací, zhodnocení situace dítěte a jeho rodiny, hledání optimálního řešení a plánování společného postupu, který povede k naplňování potřeb dítěte. Zákon o SPOD rovněž stanovuje, že tento nástroj je třeba využít v případě, kdy orgán sociálně-právní ochrany dětí má v úmyslu podat k soudu návrh na nařízení některého z opatření, kterým se zasahuje do rodičovské odpovědnosti nebo kterým se dítě svěřuje do náhradní péče.
K postupu OSPOD při případových konferencích vydalo MPSV metodické doporučení č.2/2010, které je dostupné ZDE. (před novelizací zákona o SPOD – najdete zde vodítko pro uspořádání případové konference)
Případové konference představují nástroj multidisciplinární spolupráce, kdy samotný zákon o SPOD v § 10 odst. 3 písm. e) zmiňuje okruh osob, které mohou být přizvány na konferenci. Jedná se například o zástupce škol, školských zařízení, poskytovatelů zdravotních nebo sociálních služeb nebo orgánů policie či probační a mediační služby.

Cíle případové konference:
- Rychlá reakce na vzniklou situaci ohroženého dítěte nebo jeho rodiny.
- Vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny s cílem nalézt optimální řešení.
- Vytvoření osobního kontaktu a podpůrné sítě pro rodinu.
- Aktivizace rodiny.
HLEDÁNÍ OPTIMÁLNÍHO ŘEŠENÍ A PLÁNOVÁNÍ SPOLEČNÉHO POSTUPU BY MĚLO VÉST K NAPLŇOVÁNÍ POTŘEB DÍTĚTE.
VÝSTUPEM JE INDIVIDUÁLNÍ PLÁN PÉČE.
Principy případové konference:
- Zájem dítěte a individuální přístup – pomoc a podpora vycházejí vstříc skutečným potřebám dítěte.
- Objektivita – při plánování pomoci se pracovníci SPOD vyhýbají hledání řešení na základě subjektivních soudů, nepotvrzených nebo zastaralých informací a řešení vznikajících na základě individuálně orientovaného pohledu. Je zde snaha získat co možná nejvíce objektivní informace z různých úhlů pohledu.
- Aktuálnost – Bere se ohled na aktuální životní situace a možnosti klienta. Přičemž pro pracovníky OSPOD je klientem dítě a jeho rodina.
- Spolupráce – zainteresované strany spolupracují s klientem a jeho rodinou, i mezi sebou navzájem.
- Důvěrnost, diskrétnost a bezpečí – osobní a citlivé údaje jsou uváděny jen s ohledem na jejich potřebnost pro řešení konkrétní situace. Je zachována mlčenlivost, stvrzená podpisem všech účastníků. Informace o rodině jsou poskytovány ostatním jen s klientovým souhlasem s výjimkou případů stanovených zákonem.
- Koordinace – díky případové konferenci je pomoc klientovi a jeho rodině koordinovaná, s jasným a jednotným cílem.
- Efektivita – jednotný postup a cíl, na kterém je klient zainteresován, přináší vysokou efektivitu pomoci.
Více informací naleznete zde