Ombudsman

Veřejný ochránce práv nebo zkráceně jen „ochránce“.

Kdo?

Veřejný ochránce práv chrání osoby a jejich práva před nesprávným jednáním úřadů a institucí. Veřejný ochránce práv Ti může pomoct, pokud máš například problém s tím, že úředník (například sociální pracovnice/pracovník) se k Tobě nechová slušně nebo dokonce až arogantně a nebo nebere Tvůj případ dostatečně vážně. Nebo v DD Ti brání v něčem, na co máš ze zákona nárok bez udání jakéhokoliv vysvětlení.

Dále pokud se Ti například zdá, že neprojednává Tvůj případ, tak jak by měl/a a nebo pokud jsi se měl/a účastnit nějakého řízení a nebyl/a jsi pozván/a, když nesouhlasíš s tím, jak rozhodl úřad a chceš podat stížnost a podobně. Další možnost je, když je úřad tzv. nečinný, to znamená, že např. jsi se obrátil/a na úřad (např. sociálku) s nějakým problémem a tam Ti řekli, že to do určité doby vyhodnotí (např. do měsíce). Jenže měsíc utekl a Ty stále nevíš, jak Tvůj případ dopadl a z úřadu nemáš žádné konkrétní zprávy. Tak se pak můžeš obrátit na Veřejného ochránce práv a stěžovat si na ten úřad, že s tím Tvým problémem ten a ten úřad nic nedělá a nebo že Ti stále ještě nepřišla žádná odpověď.

Jak?

Postup jakým se můžeš domáhat svých práv prostřednictvím kanceláře Veřejného ochránce práv je následující:

Na webových stránkách www.ochránce.cz můžeš najít podrobný popis toho s čím ti Veřejný ochránce práv může pomoci a s čím už ne. Taky tam můžeš najít seznam úřadů, zařízení a institucí, na které si můžeš, pro jejich nečinnost nebo postup, u Veřejného ochránce práv stěžovat (to znamená->podat stížnost). Mezi uvedené například patří OSPOD („sociálka“), dětský domov, výchovný ústav, diagnostický ústav, ale i úřad práce, obecní a krajský úřad a tak dále.

Dále tam můžeš najít telefonní číslo na Informační linku, kam můžeš zavolat a zeptat se jestli vůbec Ti může Veřejný ochránce práv pomoci. To znamená, že by Ti měli říct, jestli to spadá do jejich kompetence (to znamená, jestli se takovými stížnostmi/problémy zabývají či nikoliv). Pokud ano, tak Tvou stížnost dostane na starosti právník a pak už se spolu domluvíte, jakým způsobem se bude pokračovat, aby došlo k nápravě a vyřešení Tvého problému.

Oproti jiným institucím kam můžeš podat stížnost, Veřejný ochránce práv se také zajímá o práva dětí a náctiletých a přímo na jejich stránkách najdeš odkaz, kam můžeš kliknout a dostaneš se do části pro děti, kde už je vše přesně vysvětlené.


Copyright © 2013 MPSV  Kontakt  |  O webu

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Webové stránky: NETservis s.r.o. © 2017